Egyre népszerűbb a szabadidő és az utazás a lakókocsiban, és egyre többen szeretnék járműveiket a lehető legjobban korszerűsíteni, hogy „mobilházzá” alakítsák. Egyre többen élnek a lakókocsik szigetelésének lehetőségével. Ebben a cikkben megpróbáljuk elmagyarázni a fülke akusztikai szigetelésének folyamatát.

Hogyan szigeteljünk lakókocsit?

Mielőtt rátérnénk a műszaki kérdésekre, ejtsünk néhány szót a lakóautó hangszigetelésének megközelítéséről. Más járművektől eltérően a lakókocsi utánfutót két oldalról kell megközelíteni - a kabin és a lakótér felől.

Az utastérben utazással töltjük az időt, és itt a hőszigetelés kevésbé lesz fontos számunkra - mindenekelőtt hangszigetelést kell biztosítanunk, hogy jó körülmények között tudjunk nagy távolságokat megtenni, és biztosítsuk az akusztikai kényelmet. A rezgések és a túlzott gumizaj ronthatják a vezetés élményét és a kilátást, és még jobban fokozhatják a fáradtságot. 

Lakókocsi szigetelés Lakókocsi szigetelés
Lakókocsi szigetelés

Ez azt jelenti, hogy először meg kell erősíteni a lapot öntapadó  hangszigetelő szőnyeg ragasztásával, annak érdekében, hogy csökkentse a rezonanciáját és hozzon létre egy zajgátló akadályt. Megszabadulunk a tompa hangoktól, amelyeket a test a fül számára nem hallható rezgések révén érez. A 2. szint a gumihab használata a kopogó hang és a levegőzaj elkülönítésére. A kabin viszonylag kicsi a lakótérhez képest, így a butil szőnyeg jó hangszigetelése nem eredményez jelentős súlynövekedést. Körülbelül 7 m² szőnyegre és 7 m² habszivacsra lesz szükségünk a kabin padlójához, a bejárati ajtóhoz és a kabin feletti tetőhöz. A lakóteret viszont jobban hőszigetelnünk kell, hogy ezzel is növeljük a lakhatási és tartózkodási komfortot. Természetesen hangszigetelni is fogjuk, de a hőszigetelésen és a páralecsapódás elleni védelemen van a hangsúly. A lakótérben a butil szőnyeg sokkal kisebb, a nem éghető gumi hőhab  alumínium réteggel vagy anélkül sokkal nagyobb szerepet játszik.

Lakókocsi hangszigetelés?

Ha úgy döntünk, hogy vezetés közben elnémítjuk a hangokat, akkor az autó szétszedésével kell kezdenünk. A hangszigetelt részek a következők:

  • padlózat
  • tető a kabin felett
  • bejárati ajtó
  • első kerékívek
  • válaszfal a kabin és a nappali között (opcionális)
  • motorháztető

A szigetelési folyamatot a felület szétszerelésével és zsírtalanításával kezdjük. Ezután a rezgéscsillapító butilszőnyeg darabjait rögzítjük, levágjuk és felvisszük a felületre. Következő lépésben a butil szőnyeget jól ki kell tekernünk, amíg el nem tűnik az alumínium textúra a szőnyeg tetején. 

A butilszőnyeg az első hanggát. A butil alátétet fel kell ragasztani és hengerrel meg kell nyomni, ami megakadályozza az olyan üreges hangokat, mint a zümmögés, dübörgés és kopogás. A szőnyeg kiválasztása attól függ, hogy milyen hatást szeretnénk elérni.

A kabin hangszigetelésének következő lépése az öntapadó gumihab ragasztása a butilszőnyegre, ajtók esetén a műanyag oldalakra. A habszivacs egy speciálisan elkészített zártcellás habszivacs, melynek feladata a közepes és magas tónusok elkülönítése.

Kínálatunkban olyan habok találhatók, amelyek öntapadóak és rugalmasak, így könnyen felszerelhetők. A hab vegyszerálló és égésgátló, így alkalmas autóipari és lakossági alkalmazásokhoz. A termékek minden  szükséges tanúsítvánnyal rendelkeznek  , ennek köszönhetően tudjuk, hogy   a hőmérséklet miatt nem bocsátanak ki szagot vagy káros vegyi gőzöket. Ezen kívül javasoljuk a termékek öntapadós változatainak használatát, mert  a bennük használt ragasztó a habbal együtt tanúsított  - kárpitragasztók és hasonló ragasztók esetén emelt hőmérsékleten káros gőzök, kellemetlen szagok szabadulhatnak fel. Javasoljuk, hogy alaposan gondolja át a lakókocsi szigetelésére szolgáló folyékony ragasztók használatát - a fémlemez nem fal, a lemez erős melegítése később aktiválhatja a ragasztót.

Említést érdemel a tető - a felület előkészítése után második rétegként butil és lehetőleg öntapadó habot kell felhordani és hengerelni. Ebben az esetben az alumíniumrétegű habszivacsot ajánljuk, amely segít melegen tartani a kabint. A meleg levegő felfelé halad, és alumínium használatával igyekszünk minimalizálni.

Az ajtó külön figyelmet érdemel. Az ajtók rendkívül fontos elemei a hangszigetelésnek  , bár gyakran alábecsülik. Ezen a ponton a legfontosabb a lapok megerősítése és  az ajtó " vastagítása ". A butilszőnyeget a technológiai lyukakba kell behelyezni és jól ki kell hajtani. Ezután  butil szőnyeggel zárja le magukat a technológiai lyukakat . Az ajtó hangszigetelésénél a legfontosabb dolog a technológiai nyílások butilszőnyeggel való szoros lezárása. Utolsó lépésként habszivacsot kell felvinni az ajtólapok belsejére (ragasztó műanyag elemekhez).

Lakókocsi hangszigetelés Lakókocsi hangszigetelés

A gyakorlati tanácsok közül érdemes megemlíteni, hogy a butilszőnyeg és a gumihab felhordása után a jobb esztétikai élmény érdekében a felső öntapadó kárpitozott bélésréteget , az úgynevezett "szőnyeget" is felvihetjük . A termék nagyon tartós, és kellemes tapintású kárpitként is használható.

Említsük meg a motorháztető hangszigetelését is. A maszkot először meg kell tisztítani az olaj-, üzemi folyadék-, kipufogógáz- és megemelkedett hőmérsékletű maradványoktól a motortérben. Ezután ragasztjuk és kinyújtjuk a butil szőnyeget, végül használjuk a nem gyúlékony LT szőnyeget  . 

A butil párna és az LT hab felhelyezése után a vezetés okozta zaj sokkal halkabb és vezetés közben nem zavaró, és jelentősen növelje az utastérben való utazás komfortját.